NY WEBBHOP?
Ska du göra en helt ny webbshop eller fräscha upp en gammal? Planerar du att webbutiken vara din primära business eller är det en satellitbutik som stöder befntlig, personlig försäljning?
När det är dags så börjar vi med att först ha ett planeringsmöte, där träffas vi och pejlar dina idéer och målsättningar för sidan. Helst träffas vi personligen hos oss eller hos dig, så att vi får en riktigt bra känsla för vad du vill uppnå.
Innan mötet får du som läxa att hitta 1-3 butiker på Internet (t.ex. konkurrenter) som du gillar. Fundera på vad som är bra och dåligt och hur du önskar att vara bättre och vad du ogillar. Utifrån mötet så ger vi dig en offert på webbsidan innan webbdesignen inleds.
Ditt webbprojekt framskrider därefter i 3 faser; DEMO, LIVE, TRIM
Offerten vi ger avser DEMO versionen. Väljer du att låta oss göra allt inklusive webbdesign, texter, bilder etc så ingår allt detta i vårt pris. Du får ett transparent pris, utan överraskningar, för vi gör bara rejäla affärer enligt god affärssed.
Din största uppgift är att tänka ut logiken. Vad säljer, vilka är de viktigaste produkterna, hur ska produkter tillföras till shoppen etc.?!
En vanlig webbsida är vanligen 99% klar när DEMO versionen är godkänd, men shoppar kan vara lite klurigare. Detta gäller t.ex. existerande shoppar som fräschas upp, som är byggda på äldre webbshop plattformar. Att få allt kopplat från inköp, lager, betalning till leverans kräver lite tankeverksamhet och
provande.Gör vi en webbshop från ruta ett, så är det enklare men lite trixande kan förekomma beroende på vilka funktioner sidan ska ha. Här måste varje part ha lite is i magen, för ibland kan t.ex. vissa funktioner, servrar och browsers strida mot varandra och då hittar man bästa möjliga kompromiss för att få det att fungera. Här blir en webbdesigner med lång vana guld värd. Allt fxar sig.
Efter att shoppen publicerats, kommit igång och börjat registreras ordentligt på sökmotorer, så kan vi göra en uppföljning, ca 4-8 månader efter lansering. Då går vi igenom möjliga luckor vi missat i SEO och modiferar webbshopen för bättre effekt. En bra anpassning till Google gör sidan lönsammare – då betalar webbsidan igen sig och förtjänar dig pengar! Vi hjälper också till med marknadsförings-verktyg för att få snabbare resultat. Det är inte så krångligt, och vi visar dig hur du kan styra det helt själv.
VAD KOSTAR WEBBUTIKER?
Att planera en webbshop kan kännas dyrt och svårt?!
För det första, glöm det som du kommer ihåg från 10 år bakåt. Det fnns idag en hel rad av plugin funktioner, alltså färdig programmerade pusselbitar, som en webbsida är uppbyggd av. Detta betyder att det går snabbare och blir billigare att göra nätbutiker.
Webbutik eller webbförsäljning som satellitsida kanske?
Många företag bygger inte en webbshop som primär försäljningskanal, istället säljer de sina tekniska huvudprodukter rakt till kund och sedan bjuder man ut extrautrustningar och reservdelar via webben. Dessa satellitsidor byggs för att slippa binda personalen till tidskrävande ”underhållsförsäljning” och istället få mera vinst per såld enhet vid småaffärer.
Vad ska webbutik kosta då?
I ärlighetens namn så ska du sätta ner ofantligt mycket mer pengar på att marknadsföra din sida än vad betalar för butiken. En fungerande webbshop kräver din tid för att fungera, så kostnaden för själva shoppen är i egentligen bara en bula i budgeten. Räkna med 1.000-3.500 EUR för en webbshop stajlad efter dina behov. Sedan är det upp till dina krav hur mycket du vill satsa.
De pengar du initialt sätter ut på butiken, återbetalar sig i form av lättare användning för dig och dina kunder. Med en väl genomförd webbshop så slipper samtalen som börjar: ”Jag tänkte beställa produkten, men nu har jag åkt fast här på er sida…”
Det du betalar för är (delat i 4st. ungefär lika stora kostnadsblock):
1 Planering (Satsad tid på planering minskar övriga kostnader)
2 Text & Bild för DEMO (Text, översättningar, foto)
3 Design och programmering (Användarvänlighet, utseende, kommunikation)
4 Köpta plug-ins och funktioner (Språkval, betalfunktioner, kopplingar, frakt-appar…)
Vad priset uppbyggs av:
Hur är det med SEO, sökmotoroptimering och sånt?
Ibland marknadsförs webblösningar med sina optimerings-tillägg. Det mesta av sökmotorvänligheten är dock inbyggt redan i DEMO-skedet hos GRAFISK. Din sida kommer att fungera och vara stark. Det tar vanligen 6 veckor för en sprillans ny shop att börja ge organiska resultat på Google – och 4-8 månader för den att visa sin fulla potential. Vi har själva drivit webbutik sedan 2006 så vi kan några ”trix” som vi kommer att använda på din sida också. Du får även hjälp med marknadsföring på nätet så starten för din webbshop blir ögonblicklig!
Mats Sandvik
Försäljning
050 544 84 01
010 219 35 64 (vidarekopplar)
mats@tetrix.fi
Kontor
010 219 35 60
sales@tetrix.fi
Karleby – Kronoby – Larsmo – Pedersöre — Jakobstad — Nykarleby – Vörå – Korsholm – Vasa
Part of Ab TETRIX Oy